Murakami Edebiyatı



Hermann Hesse ~ Çarklar Arasında

Yeni yıla girer girmez, çok sevdiğim etkilendiğim bir kitabı okumak pek şahane bir duyguymuş. Darısı sizin başına diyelim. Hermann Hesse, gençlik buhranını müthiş bir dille sizlere aktarmayı başarıyor. Kimi yerde, kendimi Hans zannettim... 


Çok üzüldüm, çok sevindim ve ara ara yok oldum. Çarklar Arasında, sizi uzun zamandır beklediğiniz ve büyük günün çatıp geldiği güne götürüyor. O heyecana benzer bir duygu bu. Nedense, son sayfaya kadar okudukça eksildim. Yavaş yavaş miyadımı doldurdum.

Hans'ın dökülen yaprakları izlemesi, elbise değişir gibi kabuk soyunup yenisini edinen ağaçlar. Balık tutma sevdası, kuşları dinlemek...En çok kendinizi dinleme fırsatı bulacaksınız bu arada.
"Tüm bunlar ne içindi? Yaşanılmamış çocukluğunun acısı kaplıyor ruhunu. Farklı olmak, diğerlerinden üstün olmak için çırpınmıştı yıllarca, bu kadar önemli miydi peki? Kendini üstün görmesine sebep olan özellikleri yok olmuştu teker teker, varlığının sebebi neydi? Kalmış mıydı? İntihar etmeye karar verdiğinde bile babasının korku dolu hali incitiyordu onu.. Ölüme bu kadar yakınken bile sadece kendini düşünemiyordu, ölümle burun burunayken bile kendi hayatında figürandı..ve döndüğünde babasına balık tutmak için bile izin isteyemeyecek kadar tutsaktı kendi hayatına. Güzel olan her şeyin nasıl da teker teker hayatından kaybolduğunu görüyordu, aldatılmış çocukluğunu düşündükçe..."
Can yayınlarından çıkmış kitabın tanıtım yazısı aşağıda. Sakin kafayla ve keyifle!

Hermann Hesse'nin kendi yaşam öyküsüyle de paralellikler taşıyan "Çarklar Arasında"nın kahramanı Hans Giebenrath, Almanya'nın küçük bir kasabasında yaşamaktadır. İçedönük ama çok yetenekli bir genç olan Hans, devletin açtığı yatılı okul sınavına kasabadan gösterilebilecek tek adaydır. Snavda başarılı olmasının ardından Hans'ı sıkı çalışma günleri bekler. Tek hedefi, başarılı olmak, küçük düşmemek, ailesini ve çevresindekileri hayal kırıklığına uğratmamaktır. Oysa okulda tanıştığı Hermann, yaşamını ders çalışma üzerine kurmayan birisidir; Hans'ın bütün planlarını, yaşam felsefesini değiştirir. Yirminci yüzyılın en önemli yazarlarından, 'Nobel Edebiyat Ödülü' sahibi Hermann Hesse'nin, yaşadığı yüzyılın ilk yarısında geçerli eğitim sistemini eleştirdiği "Çarklar Arasında", insanın, doğanın yarattığı haliyle hiçbir düzenin hüküm sürmediği bir cangıla benzediği düşüncesinden yola çıkıyor, okullarda verilen eğitimin gençleri toplumun yararlı bir üyesi yapma ve bireye hiçbir özgürlük alanı tanımama çabasını eleştirirken doğal insanın belli sınırlar içinde zorla tutulmaya çalışmasına karşı çıkıyor. Hesse'nin insancıl ve barışsever felsefesi, tüm yapıtlarında olduğu gibi "Çarklar Arasında"da ön sırada yer alıyor.

17 Ocak 2014 21:33

h.hesse en sevdiğim yazarlardan biri. ben de uzun zaman önce bu
kitabı okumuştum. güzel gerçekten..

Yorum Gönder

 

© Kitaplık Manzaraları Yazarın izni olmadan alıntı yapılamaz. Tüm hakları Kitaplık Manzaları'na aittir.
by Sezer Akın WooThemes