Murakami Edebiyatı



John Knowles - Özel Bir Barış

Savaşın anlatıldığı kitaplarda içim acır genelde. Özel Bir Barış'ı okurken de gelenek değişmedi. İnsanın bile bile gereksiz gördüğü bir eylemin yaşanması, arından getirdiği yıkıcı ve onarılamaz etkileri... İster istemez etkiliyor sizi, toplumu.  


Ne müthiş bir yazarmış John Knowles onu anladım. Okudukça okudum, bırakmak nedir bil(e)medim. Bir oturuşta devirdim, daha doğrusu bitiş sayfasıyla aslında anlatılan hikayenin beni devirdiğini gördüm. Hiçbir şey yapamadım. Önümdeki duvarlara dakikalarca boş boş baktım.

Gene ve Finny'nin hem dostluğuna çok sevinecek, hem adını veremediğim (spoiler) duruma çok üzüleceksiniz. Savaş, dostluk, düşmanlık, ergenlik ve tuhaf tuhaf duygular. Nedendir bilemiyorum, cidden anlamda beni inanılmaz etkiledi. Dili çok lezzetli yazarın. Boston'ı, New England'ı ve New Hampshire'ı çok merak ettim. Gidip görmek istedim. Oradaki hüznü hissettim. Çocukluğumu özlediğimi hissettim. İtiraf ediyorum, kitabın muhteşem girişi gözlerimi buğulandırdı. Mutlaka ama mutlaka okuyun!

Okunması Gereken 1001 Kitap'tan Biri!

Kafka Yayınevi'nden çıkmış muhteşem eserin tanıtım yazısı aşağıda.

Nasıl ki Amerikalı bir yazarın J. D. Salinger'ın Çavdar Tarlasında Çocuklar'ını dikkate almadan komedi mecrasında bir ergenlik romanı yazması düşünülemezse, John Knowles'un Özel Bir Barış'ını hesaba katmadan bu türü trajik unsurlarla keşfetmek de bir o kadar imkânsız olacaktır.

Belki bir bakıma ancak İngiltere'de Sineklerin Tanrısı ile mukayese edilebilecek Özel Bir Barış, bir yandan olağanüstü başarısıyla pek çok taklidini teşvik edip bir yandan da John Knowles'un üstesinden geldiği işin katıksız ihtişamıyla bir o kadarının cesaretini kırarken Amerika'nın edebi imgeleminin üzerinde hem bir fener hem de bir muhafız gibi yükseliyor.

Mevsimler mevsimleri kovalarken ergenlik romanları halen yayımlanmaya devam ediyor elbette, zaten yayımlanmaya devam da edecek, ancak birbirini takip eden farklı nesiller Özel Bir Barış'ın neden rakipsiz olduğunu hep kendi tecrübeleriyle keşfediyor.

II. Dünya Savaşı sırasında New England'daki yatılı bir okulda okuyan bir grup erkek öğrenciyi konu alan roman, yetişme çağındaki delikanlıların erişebileceği en zirvedeki güzelliklere ve dibin de dibindeki kötülüklere parlak bir ışık tutuyor.

John Knowles'un en parlak başarısı olan roman, hiç tartışmasız bir Amerikan klasiği.

Yorum Gönder

 

© Kitaplık Manzaraları Yazarın izni olmadan alıntı yapılamaz. Tüm hakları Kitaplık Manzaları'na aittir.
by Sezer Akın WooThemes